Äijäjooga

Äijäjooga on kaikenikäisille ja -kuntoisille miehille soveltuva voimajoogaan ja pilatekseen perustuva kehonhuoltotunti, jossa kaikki harjoitteet tehdään oman kunnon mukaisesti. Tämä tunti on monipuolinen ja jokaisen yksilölliset tarpeet huomioon ottava tapa kohentaa ja kehittää kuntoa. Hyväkuntoisuus tarkoittaa sitä, että on sekä voimaa että kestävyyttä.

Olennaista on treenataa ja huoltaa niin pinnallisia kuin syviä lihaksia. Pinnallisten lihasten käyttö näkyy ja tuntuu helpommin, ne kuluttavat enemmän energiaa, mutta voimakkaidenkin liikeiden taustalla toimivat kuitenkin aina syvät lihakset. Syvien lihasten treenamisella on keskeinen rooli kestävyyden kannalta, samalla kun pinnalliset lihakset saavat aikaan liikettä ja räjähtävää voimaa. Vaikka syvät lihakset toimivat automaattisesti, toimivat ne tietoisesti aktivoituina paremmin ja taloudellisemmin. Syvälihasten tietoinen käyttö kehittää kehontuntemusta.

Kehon kuuntelemisen taito on paras personal trainer kertomaan, miten kannattaa tasapainoilla voiman ja kestävyyden treenaamisessä. Voima piilee herkyydessä kyetä havaitsemaan kehon toimintamahdollisuuksien laaja kirjo, herkkyydessä tuntea kehossa liikkeiden lähtöimpulssit ja kulkureitit sekä visualisoida liikeradat aivoissa ja hermoradoilla. Voiman kehittäminen ei ole monotonista liikkeiden toistamista vaan kehon herkistämistä liikeaistimukseksi sen tuntemisen kautta. Tiedostaminen auttaa löytämään terveelliset, tehokkaat ja ergonomiset liikeradat.

Äijäjooga yhdistää voima- ja kestävyystreenin. Lihaskuntoilussa liikkeiden järjestyksen tiedostaminen on paras väylä oppia havainnoimaan omaa itseä ja sitä kautta lisäämään voimaa ja liikkuvuutta. Liikettä tärkeämpää on se miten liike tehdään. Uudet liikemallit luovat lisää liikelaajuksia, voimaa ja kestävyyttä. Tunti sopii erinomaisesti monien urheilulajien oheisharjoitteluksi. Tunti keskittyy samanaikaisesti niin voiman, ketteryyden ja liikkuvuuden parantamiseen kuin rentoutukseenkin. Tunneilla opitaan käyttämään omaa kehoa ergonomisesti, loukkaantumisia ennaltaehkäiseasti.

Liikuntaharrastuksen kannalta monipuolisuus on tärkeä, erityisesti lihaskalvojen (fascia) vahvistamisen näkökulmalta. Lihaskalvot pysyvät paremmin kunnossa, kun treenit eivät toista itseään loputtomasti samojen liikeratojen toistamisella. Todellisuudessa useat urheiluvammat tapahtuvatkin faskioissa eivätkä lihaksissa. Faskiat suojaavat lihaksia venähdyksiltä ja revähdyksiltä. Kun faskiat ovat hyvässä kunnossa, ne ovat kuin joustava ja kimmoisa verkko, joka antaa lihasten toimia tehokkaasti. Äijäjooga on turvallisesti ja tehokkaasti kehoa huoltava tunti miehille, katso myös Kehonhuolto -tuntikuvaus.

Ohjaaja Aare Rander

yoga